Безплатна доставка до офис за поръчки над 49.99лв или до адрес над 75лв.

Макроелементите - Какаво представляват и защо са ни нужни?


Ние вярваме, че ключът към здравословното хранене е вземането на информирани решения. Ето защо в нашия първи блог пост ние се съсредоточихме върху това какво означава балансирано хранене и защо това е първата стъпка към по-здравословен живот. Двете групи хранителни вещества, които споменахме, са микро- и макроелементи. От двете, макроелементите са тези, които се споменават най-често при плановете за хранене. Това са хранителните вещества, които консумираме в по-големи количества и съставляват дневния ни калориен прием.

Повечето от нас обаче не знаят какви са специфичните функции на тези макроелементи и защо трябва да ги включим в нашата диета (да, дори и мазнини). Няма да се съсредоточим стриктно върху съотношението, в което трябва да консумирате трите основни макроелементи. Акцентът в този блог пост е да се разбере какво правят за нашето тяло и защо се нуждаем от тях.


Протеин

Това е може би макроелемента за който чуваме най-често всъщност има причина. Протеинът е градивен елемент не само за мускулите, но и за всяка клетка в тялото ни. Той спомага за възстановяването на тъканите, борба с инфекциите и създаване на нови ензими и хормони. Когато е необходимо, протеинът може да се използва и за енергия, макар че това не е неговата основна функция.

Протеините са направени от различни видове аминокиселини и докато тялото ни може да произвежда повечето от тях, има 9 аминокиселини, които можем да получим само от храната. Те се наричат незаменими аминокиселини и трябва да се консумират ежедневно. Добрата новина е, че тялото Ви може да произведе пълноценни протеини от храната, от която се нуждаете през целия ден, така че не трябва да консумирате всичките аминокиселини едновременно. Ето някои добри източници на протеини: боб, ядки, соя, но също и месо, яйца, риба и морски дарове.


Въглехидрати

Въглехидратите в днешно време са доста противоречива тема, като много диети намаляват броя на въглехидратите до минимум. Въпреки това, има няколко факти, които трябва да вземете предвид, преди да вземете решение относно този макроелемент. Въглехидратите са основният източник на енергия не само за тялото, но и за мозъка. Те също помагат за стабилизиране на нивата на кръвната захар и предотвратяват липсата на енергия при протеина, като по този начин се запазва мускулната маса. Ключът с въглехидрати е изборът на тези, които отнемат повече време да се разградят в организма. По този начин ще се чувствате заситени за по-дълго и Вашите енергийни нива също ще бъдат стабилни. Някои от най-здравословните храни, които можете да консумирате, попадат в категорията въглехидрати. Това включва пълнозърнести храни, плодове и зеленчуци. 


Мазнини

Когато чуем думата „мазнини”, веднага я свързваме с нещо нездравословно. Всъщност преди години на хората беше казано да ограничат мазнините в диетата си, така, че да могат да предотвратят натрупване на килограми и да избегнат сърдечни заболявания. Благодарение на научните изследвания е доказано, че мазнините трябва да бъдат съществена част от всяка диета и че не всички мазнини са еднакви. Има четири различни вида мазнини - мононенаситени, полиненаситени, наситени и транс-мазнини. Няма да навлизаме в твърде много подробности, но ще споменем малко за всеки тип мазнини.

Моно- и полиненаситените мазнини са известни също като здравословни мазнини. Мононенаситените мазнини могат да помогнат за намаляване на лошия холестерол и риска от сърдечни заболявания, те също могат да помогнат за понижаване на теглото така, че да имаме стабилни енергийни нива. Полиненаситените мазнини не само осигуряват някои от ползите, които мононенаситените мазнини имат, но също така доставят на организма основните мазнини Омега 3 и Омега 6. Те поддържат здрави мозъчната и мускулната функция. 

Наситените мазнини са много трудни за определяне. Докато моно- и полиненаситените мазнини се считат за добри а пък транс-мазнините - лоши, наситените мазнини са някъде между тях. Някои проучвания показват, че наситените мазнини са също толкова лоши, колкото транс-мазнините, като могат да повишат лошия холестерол и да причинят сърдечни заболявания. Други изследвания обаче показват, че има ползи за здравето от тях и трябва да се консумират. В крайна сметка, повечето диетолози са съгласни, че трябва да консумирате наситени мазнини, но да не надвишават 10% от състават им в калориите, които консумирате всеки ден. 

Транс мазнините са това, с което наистина трябва да внимавате. Те са известни като най-лошия вид мазнини. Понастоящем няма известни ползи за здравето от транс мазнините и това, което правят, е да понижат добрия холестерол и да увеличат лошия. 

Добри източници на мазнини са: сурови ядки, авокадо, растителни масла и риба.

❤️ Харесва ти статията ни за "Макроелементите - Какаво представляват и защо са ни нужни?"? Сподели или харесай във Facebook! ❤️

Хей!

Знаеш ли, че в нашата фейсбук страница публикуваме редовно интересни, полезни и забавни неща.